مطالعه ای بر تاثیر تدریس علوم تجربی با رویکرد اکتشافی بر مولفه های خلاقیت و انگیزه در دانش‌آموزان
کد مقاله : 1345-NCSE4
نویسندگان
محمد غفارزاده *1، محمدرضا غفارزاده2
1دانشجوی دکتری شیمی معدنی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
2دانشجوی دکتری شیمی تجزیه، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده مقاله
رویکرد اکتشافی به عنوان یکى از روشهاى یادگیرى فعال مطرح است استفاده از این رویکرد مى تواند به عنوان یک روش تدریس مناسب در آموزش علوم تجربى مورد توجه قرار گیرد. هدف پژوهش بررسی تأثیر آموزش علوم تجربی مبتنی بر رویکرد اکتشافی بر خلاقیت و انگیزه پیشرفت دانش آموزان است. روش تدریس اکتشافی بر مبنای این باور که باید یادگیرنده را مستقل بار آورد، پدید آمد و مستلزم فعالیت به صورت کاوشگری علمی است و به فراگیران مسیر مناسبی برای به کارگیری انرژی شان ابراز می شود.نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد رویکرد اکتشافی بر خلاقیت و انگیزه پیشرفت دانش آموزان مؤثر است. همچنین در بررسی تأثیر رویکرد اکتشافی بر مؤلفه های خلاقیت نتایج نشان داد که تفاوت میانگین نمرات سیالی، ابتکار و بسط دانش آموزان گروه آزمایش بیشتر از گروه گواه بوده استاما در مؤلفه انعطاف پذیری تفاوت میانگین بین دو گروه مشاهده نشد. پیشنهاد می شود که سیاستگذاران امر آموزش و پرورش در طراحی برنامه های درسی، بویژه برنامه درسی علوم تجربی، بیش از پیش نسبت به تهیه و تولید محتوای آموزشی سوال محور، پژوهش محور و فعالیت محور و مبتنی بر تفکر نقادانه اقدام نمایند.
کلیدواژه ها
دانش آموزان، رویکرد اکتشافی، تدریس، خلاقیت، انگیزه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر